Wednesday, November 25, 2009

سندرم قلب شكسته

شكستن قلب سلامت را به خطر مي اندازد


گاهي هنگام شنيدن يك خبر بد مانند از دست دادن يك عزيز، ناگهان احساس دردي در قفسه سينه مي‌كنيم. اين نوع عكس العمل به صورت درد در قفسه سينه و يا چيزي شبيه حمله قلبي هنگام شنيدن خبر بد بروز مي كند اما در حقيقت پديده اي است كه پزشكان آن را سندرم «قلب شكسته» مي‌نامند. در عين حال، محققان كلينيك مايو در آمريكا معتقدند اين پديده اولين بار در سال 1991 توسط پزشكان ژاپني شناسايي و به عنوان « تاكوتسوكارديوميوپاتي»، ناميده شد.


علت ايجاد سندرم قلب شكسته چيست؟

به نظر مي رسد افزايش ناگهاني سطح هورمون هاي استرس مانند آدرنالين، ممكن است به طور موقت موجب آسيب به قلب شود. اگرچه هنوز به طور كامل مشخص نيست كه اين هورمون ها چگونه به قلب آسيب مي رسانند اما آنچه كه كاملا مشخص است، اين است كه سندرم قلب شكسته بعد از يك رويداد ناراحت كننده فيزيكي يا احساسي ايجاد مي‌شود.

سندرم قلب شكسته چه علائمي دارد؟

علايم اين سندرم مشابه علايم حمله قلبي است. با شروع درد در قفسه سينه و تنفس كوتاه، درد ممتد و مزمن در قفسه سينه شروع مي شود كه البته ممكن است مربوط به حمله قلبي باشد. در اين صورت سريعا بايد به پزشك مراجعه كرد.


چه كساني بيشتر در معرض ابتلا به سندرم قلب شكسته قرار دارند؟

تحقيقات نشان داده است كه زنان بسيار بيشتر از مردان دچار اين سندرم مي‌شوند. نزديك به 9 مورد از 10 مورد اين سندرم به زنان و بيشتر در سنين 50 سالگي يا بالاتر مربوط مي‌شود. در عين حال، افرادي با روحيه حساس و شكننده بيشتر در معرض خطر قرار دارند.


آيا سندرم قلب شكسته خطرناك است؟

در موارد بسيار نادر اين سندرم موجب مرگ فرد مي‌شود. با اين وجود، بسياري از افرادي كه تجربه اين سندرم را دارند به سرعت بهبود مي‌يابند و اين سندرم اثرات طولاني مدت مضر برايشان ندارد.

سندرم قلب شكسته چگونه درمان مي شود؟

به دليل تحقيقات كم در اين زمينه هنوز راه درمان مشخصي براي آن به اثبات نرسيده است اما چيزي كه در ابتدا مهم است، جدا كردن اين سندرم از حمله قلبي است. بيشتر افراد به طور خود به خود بهبود مي يابند اما پزشك شما ممكن است داروهاي گشاد كننده عروق براي بيماران تجويز كند.


چگونه سندرم قلب شكسته را از حمله قلبي تشخيص دهيم؟

بيشتر اوقات حمله قلبي از انسداد كامل عروق قلب به وسيله لخته‌هاي خوني ايجاد مي شود اما در سندرم قلب شكسته عروق بسته نمي‌شوند؛ اگر چه جريان خون كندتر مي‌شود. آنژيوپلاستي عروق يا گذاشتن استنت در درمان حمله قلبي موثر است اما اين درمان‌ها در اين سندرم موثر نيست.

آيا ممكن است اين سندرم بيش از يكبار اتفاق بيفتد؟

به احتمال زياد بله. بعضي از تحقيقات نشان مي‌دهد سندرم قلب شكسته مي تواند در ده درصد موارد چندين بار اتفاق بيفتد.

منبع: اي بي سي هلث

IUK

No comments: