Friday, November 20, 2009

بيماري آنفلونزاي نوع آ (Influenza A)

پاندمي آنفلوانزاي جديد موسوم به خوكي نوعي بيماري ويروسي واگيردار است كه بي‌توجهي به رعايت اصول بهداشتي در آن، مي‌تواند در مدتي كوتاه ابتلاي افراد زيادي در جامعه را به دنبال داشته باشد. اين در حالي است كه اين همه‌گيري عواقب اجتماعي، اقتصادي و بهداشتي فراواني را در پي خواهد داشت.

ويروس آنفلوانزاي «آ» در هنگام سرفه يا عطسه وحتي صحبت كردن از طريق هوا به ديگران منتقل مي‌شود. افراد سالم با دست زدن به اشيائي كه در اثر عطسه يا سرفه فرد مبتلا به اين نوع آنفلوآنزا، آلوده شده‌اند، به اين بيماري مبتلا مي‌شوند؛ چرا كه عامل اين بيماري مي‌تواند 2 تا 8 ساعت روي اشياء ‌زنده باقي مانده و بيماري را به ديگران منتقل كند. همچنين آنفلوانزاي «آ» قبل و بعد از ظهور علائم، قابليت انتقال به ديگران را دارد.
براساس مطالعات موجود، سنين نوجواني و جواني اغلب مبتلايان به آنفلونزاي نوع «آ» را تشكيل مي‌دهند؛ بنابراين نقش معلمان، مربيان و اساتيد در زمينه آموزش و به دنبال آن و جلوگيري از انتشار سريع آن در جامعه بسيار مهم است.


اشخاص بالاي 65 سال و كودكان زير 5 سال، مبتلايان به بيماري‌هاي مزمن ريوي، قلبي، آسم، ديابت، مشكلات كليوي، نقص ايمني، افراد خيلي چاق، زنان باردار، ساكنان خانه‌هاي سالمندان و آسايشگاه‌هاي بيماران مزمن در صورت ابتلا به آنفلوآنزاي نوع «آ» عوارضي مانند تنگي نفس، ذات الريه، تشنج ، اختلال هوشياري و.. .بيشتر از سايرين خواهد بود.

علايم بيماري

لازم است به خاطر داشته باشيم كه مهمترين بيماري آنفلوآنزا نوع «آ» تب، گلودرد، سرفه و سردرد است. البته علايمي مانند لرز، كوفتگي بدن، احساس خستگي، اسهال و استفراغ نيز در برخي از بيماران مشاهده مي‌شود. كو دكان كم سن و سال مانند شيرخواران در صورت ابتلا به آنفلوانزاي نوع «آ» ممكن است علائمي از قبيل تب و خواب آلودگي، تشنج، بي‌قراري، عدم نوشيدن مايعات، استفراغ‌هاي مكرر، تغيير رنگ پوست به كبودي و تنفس سريع داشته باشند.

اقدامات پيشگيرانه

به منظور پيشگيري از ابتلا به بيماري انفلوانزاي نوع «آ» لازم است كه دست‌ها مرتب با آب وصابون و يا با محلول‌هاي ضد عفوني كننده شستشو شوند. به اين منظور ضروري است در هر بار شستن دست‌ها، اين عمل دوبار تكرار شود. همچنين بايد از لمس كردن چشم‌ها، بيني و دهان خودداري شود؛ چرا كه اين امر انتقال ويروس را به دنبال دارد. رعايت فاصله حداقل يك متر از افرادي كه علائم شبيه بيماري آنفلوانزا دارند نيز لازم است. توصيه مي‌شود از اسباب بازي‌هاي قابل شستشو براي كودكان استفاده شود و از اسباب بازي‌هاي پارچه‌اي و پشمي خودداري شود.

همچنين هنگام عطسه و سرفه جلوي بيني و دهان را با دستمال گرفته و بلافاصله دستمال را داخل كيسه پلاستيك گذاشته و در سطل زباله بيندازيم. اگر از دستمال پارچه‌اي استفاده مي‌شود روزانه دوبار آن را شسته و بعد از هر بار استفاده داخل كيسه پلاستيكي قرار داد. ضروري است هنگام عطسه يا سرفه از قرار دادن كف دستها در جلوي دهان و بيني خودداري شود؛ چرا كه اين مسئله احتمال انتقال ويروس بيماري را به اشيا و به دنبال آن به افراد ديگر به دنبال دارد.

استفاده از ماسك جهت پيشگيري در اين نوع آنفولانزا توصيه نمي‌شود. زنان شيرده كه علائم آنفلوانزا دارند بهتر است هنگام شيردادن به نوزاد، از ماسك استفاده كرده و يا با دستمال جلوي بيني خود را بپوشانند.

در جهت پيشگيري از ابتلا به آنفلوآنزا نوع «آ» بهتر است در صورت امكان از حضور در اماكن شلوغ خودداري كرده يا مدت زمان حضور در اين اماكن كاهش يابد. همچنين بهتر است با باز كردن درب و پنجره‌ها در فواصل مناسب در روز و هر بار حداقل به مدت 10 دقيقه، به تهويه مناسب محل كار، محل زندگي، كلاس درس و... كمك شود.

اقدامات مراقبتي در مبتلايان به آنفلوآنزاي نوع «آ»

استراحت كافي، نوشيدن مايعات، تغذيه مناسب، و استفاده از استامينوفن به عنوان تب‌بر بهترين راه درمان بيماري آنفلوانزاي نوع «آ» است. براي كاهش تب ناشي از آنفلوانزا لازم است تنها از قرص استامينوفن به ميزان تجويز شده استفاده شود. توصيه مي‌شود براي كاهش تب ناشي از آنفلوانزاي نوع «آ» از مصرف آسپرين خودداري شود. همچنين در صورت مشاهده تب و خواب آلودگي در كودكان زير دو سال، بايد سريع به پزشك مراجعه شود. مبتلايان به آنفلوانزاي جديد به ويژه دانش آموزان مدارس و دانشجويان مي‌توانند 24 ساعت بعد از قطع تب و با تجويز پزشك به محل كار يا كلاس درس حضور يابند.

از طرف ديگر، واكسن آنفلونزاي فصلي براي بيماري آنفلوآنزاي نوع «آ» موثر نيست اما تزريق آن براي افراد پرخطر توصيه مي‌شود. در صورت مشاهده علائمي مانند تب، سرفه، گلودرد، سردرد، لرز، كوفتگي بدن احساس خستگي و اسهال و استفراغ بايد به پزشك مراجعه شود. همچنين در صورت مشاهده علايمي مانند تنفس سريع و سخت، تشنج و يا تداوم تب در كودكان مبتلا به آنفلوانزا نوع «آ» بايد به پزشك مراجعه كرد.

همچنين در صورت مشاهده علائم تنگي نفس، اشكال در نفس كشيدن، حال عمومي بد و يا تب بالاي بيش از سه روز در مبتلايان به آنفلوانزاي نوع «آ» لازم است بيمار هر چه سريع‌تر توسط پزشك معاينه شود.

No comments: