Wednesday, November 25, 2009

سندرم قلب شكسته

شكستن قلب سلامت را به خطر مي اندازد


گاهي هنگام شنيدن يك خبر بد مانند از دست دادن يك عزيز، ناگهان احساس دردي در قفسه سينه مي‌كنيم. اين نوع عكس العمل به صورت درد در قفسه سينه و يا چيزي شبيه حمله قلبي هنگام شنيدن خبر بد بروز مي كند اما در حقيقت پديده اي است كه پزشكان آن را سندرم «قلب شكسته» مي‌نامند. در عين حال، محققان كلينيك مايو در آمريكا معتقدند اين پديده اولين بار در سال 1991 توسط پزشكان ژاپني شناسايي و به عنوان « تاكوتسوكارديوميوپاتي»، ناميده شد.


علت ايجاد سندرم قلب شكسته چيست؟

به نظر مي رسد افزايش ناگهاني سطح هورمون هاي استرس مانند آدرنالين، ممكن است به طور موقت موجب آسيب به قلب شود. اگرچه هنوز به طور كامل مشخص نيست كه اين هورمون ها چگونه به قلب آسيب مي رسانند اما آنچه كه كاملا مشخص است، اين است كه سندرم قلب شكسته بعد از يك رويداد ناراحت كننده فيزيكي يا احساسي ايجاد مي‌شود.

سندرم قلب شكسته چه علائمي دارد؟

علايم اين سندرم مشابه علايم حمله قلبي است. با شروع درد در قفسه سينه و تنفس كوتاه، درد ممتد و مزمن در قفسه سينه شروع مي شود كه البته ممكن است مربوط به حمله قلبي باشد. در اين صورت سريعا بايد به پزشك مراجعه كرد.


چه كساني بيشتر در معرض ابتلا به سندرم قلب شكسته قرار دارند؟

تحقيقات نشان داده است كه زنان بسيار بيشتر از مردان دچار اين سندرم مي‌شوند. نزديك به 9 مورد از 10 مورد اين سندرم به زنان و بيشتر در سنين 50 سالگي يا بالاتر مربوط مي‌شود. در عين حال، افرادي با روحيه حساس و شكننده بيشتر در معرض خطر قرار دارند.


آيا سندرم قلب شكسته خطرناك است؟

در موارد بسيار نادر اين سندرم موجب مرگ فرد مي‌شود. با اين وجود، بسياري از افرادي كه تجربه اين سندرم را دارند به سرعت بهبود مي‌يابند و اين سندرم اثرات طولاني مدت مضر برايشان ندارد.

سندرم قلب شكسته چگونه درمان مي شود؟

به دليل تحقيقات كم در اين زمينه هنوز راه درمان مشخصي براي آن به اثبات نرسيده است اما چيزي كه در ابتدا مهم است، جدا كردن اين سندرم از حمله قلبي است. بيشتر افراد به طور خود به خود بهبود مي يابند اما پزشك شما ممكن است داروهاي گشاد كننده عروق براي بيماران تجويز كند.


چگونه سندرم قلب شكسته را از حمله قلبي تشخيص دهيم؟

بيشتر اوقات حمله قلبي از انسداد كامل عروق قلب به وسيله لخته‌هاي خوني ايجاد مي شود اما در سندرم قلب شكسته عروق بسته نمي‌شوند؛ اگر چه جريان خون كندتر مي‌شود. آنژيوپلاستي عروق يا گذاشتن استنت در درمان حمله قلبي موثر است اما اين درمان‌ها در اين سندرم موثر نيست.

آيا ممكن است اين سندرم بيش از يكبار اتفاق بيفتد؟

به احتمال زياد بله. بعضي از تحقيقات نشان مي‌دهد سندرم قلب شكسته مي تواند در ده درصد موارد چندين بار اتفاق بيفتد.

منبع: اي بي سي هلث

IUK

Friday, November 20, 2009

بيماري آنفلونزاي نوع آ (Influenza A)

پاندمي آنفلوانزاي جديد موسوم به خوكي نوعي بيماري ويروسي واگيردار است كه بي‌توجهي به رعايت اصول بهداشتي در آن، مي‌تواند در مدتي كوتاه ابتلاي افراد زيادي در جامعه را به دنبال داشته باشد. اين در حالي است كه اين همه‌گيري عواقب اجتماعي، اقتصادي و بهداشتي فراواني را در پي خواهد داشت.

ويروس آنفلوانزاي «آ» در هنگام سرفه يا عطسه وحتي صحبت كردن از طريق هوا به ديگران منتقل مي‌شود. افراد سالم با دست زدن به اشيائي كه در اثر عطسه يا سرفه فرد مبتلا به اين نوع آنفلوآنزا، آلوده شده‌اند، به اين بيماري مبتلا مي‌شوند؛ چرا كه عامل اين بيماري مي‌تواند 2 تا 8 ساعت روي اشياء ‌زنده باقي مانده و بيماري را به ديگران منتقل كند. همچنين آنفلوانزاي «آ» قبل و بعد از ظهور علائم، قابليت انتقال به ديگران را دارد.
براساس مطالعات موجود، سنين نوجواني و جواني اغلب مبتلايان به آنفلونزاي نوع «آ» را تشكيل مي‌دهند؛ بنابراين نقش معلمان، مربيان و اساتيد در زمينه آموزش و به دنبال آن و جلوگيري از انتشار سريع آن در جامعه بسيار مهم است.


اشخاص بالاي 65 سال و كودكان زير 5 سال، مبتلايان به بيماري‌هاي مزمن ريوي، قلبي، آسم، ديابت، مشكلات كليوي، نقص ايمني، افراد خيلي چاق، زنان باردار، ساكنان خانه‌هاي سالمندان و آسايشگاه‌هاي بيماران مزمن در صورت ابتلا به آنفلوآنزاي نوع «آ» عوارضي مانند تنگي نفس، ذات الريه، تشنج ، اختلال هوشياري و.. .بيشتر از سايرين خواهد بود.

علايم بيماري

لازم است به خاطر داشته باشيم كه مهمترين بيماري آنفلوآنزا نوع «آ» تب، گلودرد، سرفه و سردرد است. البته علايمي مانند لرز، كوفتگي بدن، احساس خستگي، اسهال و استفراغ نيز در برخي از بيماران مشاهده مي‌شود. كو دكان كم سن و سال مانند شيرخواران در صورت ابتلا به آنفلوانزاي نوع «آ» ممكن است علائمي از قبيل تب و خواب آلودگي، تشنج، بي‌قراري، عدم نوشيدن مايعات، استفراغ‌هاي مكرر، تغيير رنگ پوست به كبودي و تنفس سريع داشته باشند.

اقدامات پيشگيرانه

به منظور پيشگيري از ابتلا به بيماري انفلوانزاي نوع «آ» لازم است كه دست‌ها مرتب با آب وصابون و يا با محلول‌هاي ضد عفوني كننده شستشو شوند. به اين منظور ضروري است در هر بار شستن دست‌ها، اين عمل دوبار تكرار شود. همچنين بايد از لمس كردن چشم‌ها، بيني و دهان خودداري شود؛ چرا كه اين امر انتقال ويروس را به دنبال دارد. رعايت فاصله حداقل يك متر از افرادي كه علائم شبيه بيماري آنفلوانزا دارند نيز لازم است. توصيه مي‌شود از اسباب بازي‌هاي قابل شستشو براي كودكان استفاده شود و از اسباب بازي‌هاي پارچه‌اي و پشمي خودداري شود.

همچنين هنگام عطسه و سرفه جلوي بيني و دهان را با دستمال گرفته و بلافاصله دستمال را داخل كيسه پلاستيك گذاشته و در سطل زباله بيندازيم. اگر از دستمال پارچه‌اي استفاده مي‌شود روزانه دوبار آن را شسته و بعد از هر بار استفاده داخل كيسه پلاستيكي قرار داد. ضروري است هنگام عطسه يا سرفه از قرار دادن كف دستها در جلوي دهان و بيني خودداري شود؛ چرا كه اين مسئله احتمال انتقال ويروس بيماري را به اشيا و به دنبال آن به افراد ديگر به دنبال دارد.

استفاده از ماسك جهت پيشگيري در اين نوع آنفولانزا توصيه نمي‌شود. زنان شيرده كه علائم آنفلوانزا دارند بهتر است هنگام شيردادن به نوزاد، از ماسك استفاده كرده و يا با دستمال جلوي بيني خود را بپوشانند.

در جهت پيشگيري از ابتلا به آنفلوآنزا نوع «آ» بهتر است در صورت امكان از حضور در اماكن شلوغ خودداري كرده يا مدت زمان حضور در اين اماكن كاهش يابد. همچنين بهتر است با باز كردن درب و پنجره‌ها در فواصل مناسب در روز و هر بار حداقل به مدت 10 دقيقه، به تهويه مناسب محل كار، محل زندگي، كلاس درس و... كمك شود.

اقدامات مراقبتي در مبتلايان به آنفلوآنزاي نوع «آ»

استراحت كافي، نوشيدن مايعات، تغذيه مناسب، و استفاده از استامينوفن به عنوان تب‌بر بهترين راه درمان بيماري آنفلوانزاي نوع «آ» است. براي كاهش تب ناشي از آنفلوانزا لازم است تنها از قرص استامينوفن به ميزان تجويز شده استفاده شود. توصيه مي‌شود براي كاهش تب ناشي از آنفلوانزاي نوع «آ» از مصرف آسپرين خودداري شود. همچنين در صورت مشاهده تب و خواب آلودگي در كودكان زير دو سال، بايد سريع به پزشك مراجعه شود. مبتلايان به آنفلوانزاي جديد به ويژه دانش آموزان مدارس و دانشجويان مي‌توانند 24 ساعت بعد از قطع تب و با تجويز پزشك به محل كار يا كلاس درس حضور يابند.

از طرف ديگر، واكسن آنفلونزاي فصلي براي بيماري آنفلوآنزاي نوع «آ» موثر نيست اما تزريق آن براي افراد پرخطر توصيه مي‌شود. در صورت مشاهده علائمي مانند تب، سرفه، گلودرد، سردرد، لرز، كوفتگي بدن احساس خستگي و اسهال و استفراغ بايد به پزشك مراجعه شود. همچنين در صورت مشاهده علايمي مانند تنفس سريع و سخت، تشنج و يا تداوم تب در كودكان مبتلا به آنفلوانزا نوع «آ» بايد به پزشك مراجعه كرد.

همچنين در صورت مشاهده علائم تنگي نفس، اشكال در نفس كشيدن، حال عمومي بد و يا تب بالاي بيش از سه روز در مبتلايان به آنفلوانزاي نوع «آ» لازم است بيمار هر چه سريع‌تر توسط پزشك معاينه شود.

Tuesday, November 3, 2009

چهار ماده غذایی برای مقابله با آنفلوآنزای نوع آ A - H1N1

چهار ماده غذایی برای مقابله با آنفلوآنزای نوع آ A - H1N1

مصرف هویج، قارچ، انار و چای سبز از جمله اقدامات پیشگیرانه در برابر ابتلا به آنفلوانزای خوکی است. همانطور که می‌دانید هر روز بر شمار مبتلایان به آنفلوانزای A افزوده می‌شود، پس برای عدم ابتلا به این بیماری و حذف این روند، پیشگیری‌های اساسی باید صورت گیرد. در اینجا متخصصان به توضیح 4 ماده غذایی پرداخته‌اند که سیستم ایمنی بدن را در مقابله با این ویروس مقاوم‌تر می‌کند. [ویروس آنفلوآنزای A روزانه تغییر شکل می دهد.[

هویج: برای مقابله با این بیماری، هویج انتخاب مناسبی است، چراکه منبع غنی از بتاکاروتن است و بتاکاروتن، مقاومت بدن را در مقابله با این بیماری، بالا می‌برد.طبق تحقیقات هر چه بتاکاروتن بیشتر مصرف شود، سلول‌های ایمنی بدن که شامل سلول‌های کشنده طبیعی هستند، گسترده‌تر می‌شوند.

قارچ: شما حتما از شنیدن این خبر که سس قارچی که معمولا روی استیک می‌ریزید، سیستم ایمنی بدن را مقاوم می‌کند، خوشحال خواهید شد.طبق تحقیقات اخیر‌ با استفاده از قارچ، سلول‌های کشنده طبیعی افزایش پیدا می‌کنند و در نتیجه سیستم ایمنی بدن مقاوم‌تر می‌شود.

انار: یکی از دلایلی که از اناربه عنوان میوه‌ای فوق‌العاده یاد می‌شود، داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن است.انار بیشترین ظرفیت آنتی اکسیدانی را برای مهار یا خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد دارد و با داشتن این خاصیت می‌تواند با بیماری‌های مختلف از جمله آنفلوانزا، مقابله کند. اگر انار در دسترس شما نیست می‌توانید از آب انار بدون شکر استفاده کنید.

چای سبز: در چای سبز نوعی آنتی اکسیدان به نام "کاتچین" وجود دارد که می‌تواند سلول‌های ایمنی بدن را افزایش دهد و طبق تحقیقات انجام شده، این ماده حرکت انتشار ویروس را کند می‌کند. از دیگر ترکیبات چای سبز،"ال‌تیانین" است. [چای سبز طول عمر را افزایش می دهد]

طبق تحقیقاتی که در هاروارد انجام شده، این ماده، مقاومت سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.