Friday, January 2, 2009

کاهش کلسترول

همانطور که می‌دانید شایعترین علت مرگ و میر در دنیا بیماریهای قلبی و عروقی است و یکی از مهمترین عوامل ایجاداین بیماریها افزایش بیش از اندازه کلسترول بد یا همان LDL است. گرچه بسیاری از افراد به طور ارثی مستعد‌تر از دیگران هستند اما در این مقاله ما حتی به کسانی که زمینه ارثی این بیماری را دارند، توصیه‌های غذایی می‌نماییم که به طورمعجزه آسایی سبب کاهش کلسترول در آنهامی‌شود و از ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری خواهد نمود.

1- سیب :

درمطالعه‌ای که اخیرا در فنلاند انجام شده‌است به یک نتیجه جالب توجه دست یافته‌اند و آن کاهش کلسترول خون با خوردن سیب بوده است. در واقع دراین مطالعه افرادی که به مدت سه ماه روزی سه عدد سیب مصرف نمودند، کلسترول خون آنها به میزان 20 واحد پایین آمد. علت این قضیه به خاطر وجود ماده‌ای به نام پکتین است که به علت خاصیت فیبریی که دارد سبب پایین کشیدن کلسترول می‌گردد. همچنین با داشتن مواد ضد اکسیدان از تجمع کلسترول بد در جریان خون نیز جلوگیری می‌کند. حال ما به شما توصیه می‌کنیم با توجه به اینکه الان فصل پاییزاست و میوه سیب هم فراوان است، با مصرف آن کلسترول خود را کاهش دهید.

2- اسفناج:

در کنار دیگر سبزیجات، که برای شما بسیار مفید است، اسفناج با اثر معجزه آسای خود و به دلیل وجود کاروتینوییدی به نام لوتیین سبب کاهش ساخت کلسترول در خون می‌گردد. با قرار دادن یک یا دو وعده اسفناج درغذای روزانه، میزان کلسترول خود را کاهش دهید.




3- جو (جوی دوسر)

خوردن یک کاسه سوپ جوی گرم هم لذتبخش است و هم به دلیل وجود فیبرهای قابل حل در آب، سبب کاهش کلسترول شما می‌گردد. پس سعی کنید از جو بیشتر در غذاهای خود مصرف نمایید.

4- پوست پرتقال:

اگر از مادربزرگها و یا بعضی از مادران خوش سلیقه و کدبانو سوال کنید به شما خواهند گفت که چطور می‌توان از پوست پرتقال مواد خوراکی خوشمزه‌ای تهیه کرد. مثل شیرین پلو با پوست پرتغال، مرصع پلو، مربای پوست پرتقال و ...

پوست پرتقال به دلیل وجود ماده‌ای به نام پلی متوکسیلیتدPMFs)) فلاونید که در رنگدانه آن وجود دارد سبب کاهش کلسترول خون به حد قابل توجهی می‌گردد.

5- چای سبز:

اگر روزی حد‌اقل یک فنجان چای سبز مصرف کنید کلسترول شما بطور چشمگیری کاهش می‌یابد. البته اثرات مفید چای سبز در کاهش ابتلاء به بسیاری از بیماریها، بر کسی پوشیده نیست اما یکی دیگر از معجزات آن کاهش کلسترول بد در بدن شما می‌باشد.

در آخر ذکر این نکته ضروری است که خوردن سبزیجات و میوه و ورزش روزانه و همچنین دقت بیشتر شمادر انتخاب غذایی که صرف می‌نمایید بسیار مهم است و در کنار توصیه‌های فوق سبب می‌گردد تا بدنی سالم و قوی داشته‌باشید.

Source: seemorgh.com